Tájékoztatjuk Önöket, hogy a vonatkozó kormányrendelet értelmében 2021. szeptember 1-től minden szálláshelyen digitális okmányolvasó segítségével kell érkeztetni, regisztrálni a vendégeket. A 8 szobánál kisebb magánszálláshelyek, akik a vendegem.hu alkalmazást használják kötelező NTAK adatszolgáltatás céljából, nem lesz más dolguk, mint okostelefonjukra letölteni a Vendégem mobilapplikációját. Az alkalmazás kiegészül okmányolvasó modullal, így ezzel a szoftverrel a legkisebb szálláshelyek is képesek lesznek arra, hogy az ún. VIZA rendszerbe adatot tudjanak továbbítani.
Részletek:
2021. január 1-jén hatályba lépett a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény módosítása, amely kötelezi a szálláshely-szolgáltatót, hogy a szálláshely-szolgáltatást igénybe vevők törvényben meghatározott adatait a Kormány által kijelölt tárhelyszolgáltató által biztosított tárhelyen rögzítse a törvényben meghatározott célból.
A turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló törvény végrehajtásáról szóló 235/2019. (X. 15.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr.) pontosította a szálláshelyek kötelező adatszolgáltatására vonatkozó új előírásokat. A vendégek adatait ezt követően nem kézzel kell felvenni a bemutatott iratokból, hanem digitálisan. Az okmányolvasó szkennerek használata - amelyek képesek beolvasni az útlevelek és igazolványok adatait - 2021. szeptember 1. napjától kötelező.
A szálláshely-szolgáltató a szálláshely-kezelő szoftver segítségével biztosítja az adatszolgáltatást, a program pedig a kötelező adattovábbítást okmányolvasón keresztül teljesíti. A szükséges személyi adatokat kötelező lesz ezzel az eszközzel rögzíteni. Kézzel csak azokat az információkat lehet majd a gépre felvinni, amiket a bemutatott okmány nem tartalmaz (pl. érkezés és távozás ideje).
Az új rendelkezések részletesen a Kr. 14. §-ában, valamint a 14/A-D. §-aiban olvashatóak, az újonnan bevezetett fogalmakat a 2. §. magyarázza meg.
A Kormány által kijelölt tárhelyszolgáltató a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ).
A törvénymódosítással bevezetett tárhely feladatait a Vendég Információs Zárt Adatbázis (VIZA) rendszer látja el.
A VIZA egy többszörös, aszimmetrikus titkosítással védett informatikai rendszer, amelyben 2021. szeptember 1-jétől a magyarországi szálláshelyen megszálló minden vendég törvényben meghatározott személyes adatait titkosított módon tárolják. A szálláshely-szolgáltató a vendégek adatait a tudomására jutást követő első év utolsó napjáig kezeli, a VIZA rendszer legfeljebb két éven keresztül őrzi meg az oda beküldött adatokat. Az adatokban célzottan és kizárólag a rendőrség végezhet keresést, bűnmegelőzési és bűnüldözési feladatainak ellátásához.
A szálláshely-szolgáltatás igénybevételének új feltétele, hogy az igénybe vevő a személyazonosító okmányát bemutassa a szálláshely-szolgáltatónak annak érdekében, hogy annak adatait a VIZA rendszerben rögzíteni lehessen.
A szálláshelyeken kizárólag olyan szálláshelykezelő szoftver használható, amely okmányolvasóval kialakított kapcsolattal rendelkezik, és amely a VIZA rendszerbe történő adatküldésre vonatkozó követelményeknek megfelelően működik.
A legfeljebb 8 szobát 16 férőhellyel üzemeltető szálláshelyek által használt VENDÉGEM szoftverhez nem kell önálló okmányolvasó készüléket csatlakoztatni, mert a VENDÉGEM mobilalkalmazás egy új, okmányolvasó funkcióval bővül. A szoftver ezen új verziója 2021. szeptember 6-tólérhető el. Ettől az időponttól kizárólag az okmányolvasóval bővített, új verzió lesz használható.
Amennyiben a 8 szobánál nagyobb kapacitású szálláshely a jogszabály által elvárt adattovábbításra mobiltelefonos okmányolvasóval összekapcsolt szálláshelykezelő szoftver igazolással rendelkezik, úgy az ő esetükben is elfogadott megoldás a mobiltelefonos okmányolvasó. Az egyes szálláshelykezelő szoftverek szolgáltatói tudnak arról tájékoztatást adni, hogy melyik okmányolvasó használható az adott szoftverrel.
A választott okmányolvasó beszerzése, üzemeltetése és szervizelése – a szálláshelyen használt többi eszközhöz hasonlóan – minden esetben a szálláshely-szolgáltató feladata.
Az okmányolvasóval történő adatrögzítés a jogszabályi rendelkezés alapján a vendégérkeztetés folyamatához van kötve. Ebből következően az okmányolvasót a vendég érkezésekor kell használni, mielőtt a szálláshelyet elfoglalná, tekintettel arra, hogy a szálláshely-szolgáltató az okmány megtekintése és beolvasása hiányában a szálláshely-szolgáltatást megtagadja. A vendég köteles személyazonosításra alkalmas okmányát a szálláshely-szolgáltatónak bemutatni. A jogszabály nem engedélyez semmilyen más megoldást, kizárólag a vendég jelenlétében történő okmányolvasást, így nincs olyan applikáció, amely ezt az egyszeri, pár perces, személyes találkozást elkerülhetővé tenné. Ha nem a szálláshely-szolgáltató személyesen, akkor alkalmazottja vagy megbízottja is elláthatja az érkeztetéssel kapcsolatos okmányolvasási feladatokat, ennek megszervezése a szálláshely-szolgáltató feladata és felelőssége.
A digitális okmányolvasót illetően bővebb információkért keressék fel a következő oldalt:
Kérjük, hogy gondosan olvassák át az itt található információkat! A GYIK menüpontban számos kérdésre választ találnak.
Kérdések esetén keressék az MTÜ Ügyfélszolgálatát a hét minden napján, 0-24 órában hívható 06-1/550-1855 telefonszámon, illetve a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen, ahol készséggel állnak a szálláshely-szolgáltatók rendelkezésére.
Kérjük fenti tájékoztatásunk szíves tudomásulvételét, a hivatkozott jogszabályhelyekben foglaltak tanulmányozását és az ott előírtak teljesítését.