Tájékoztatjuk Önöket, hogy a vonatkozó kormányrendelet értelmében 2021. szeptember 1-től minden szálláshelyen digitális okmányolvasó segítségével kell érkeztetni, regisztrálni a vendégeket. A 8 szobánál kisebb magánszálláshelyek, akik a vendegem.hu alkalmazást használják kötelező NTAK adatszolgáltatás céljából, nem lesz más dolguk, mint okostelefonjukra letölteni a Vendégem mobilapplikációját. Az alkalmazás kiegészül okmányolvasó modullal, így ezzel a szoftverrel a legkisebb szálláshelyek is képesek lesznek arra, hogy az ún. VIZA rendszerbe adatot tudjanak továbbítani.

Részletek:

2021. január 1-jén hatályba lépett a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény módosítása, amely kötelezi a szálláshely-szolgáltatót, hogy a szálláshely-szolgáltatást igénybe vevők törvényben meghatározott adatait a Kormány által kijelölt tárhelyszolgáltató által biztosított tárhelyen rögzítse a törvényben meghatározott célból.

A turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló törvény végrehajtásáról szóló 235/2019. (X. 15.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr.) pontosította a szálláshelyek kötelező adatszolgáltatására vonatkozó új előírásokat. A vendégek adatait ezt követően nem kézzel kell felvenni a bemutatott iratokból, hanem digitálisan. Az okmányolvasó szkennerek használata - amelyek képesek beolvasni az útlevelek és igazolványok adatait - 2021. szeptember 1. napjától kötelező.

A szálláshely-szolgáltató a szálláshely-kezelő szoftver segítségével biztosítja az adatszolgáltatást, a program pedig a kötelező adattovábbítást okmányolvasón keresztül teljesíti. A szükséges személyi adatokat kötelező lesz ezzel az eszközzel rögzíteni. Kézzel csak azokat az információkat lehet majd a gépre felvinni, amiket a bemutatott okmány nem tartalmaz (pl. érkezés és távozás ideje).

Az új rendelkezések részletesen a Kr. 14. §-ában, valamint a 14/A-D. §-aiban olvashatóak, az újonnan bevezetett fogalmakat a 2. §. magyarázza meg.

A Kormány által kijelölt tárhelyszolgáltató a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ).

A törvénymódosítással bevezetett tárhely feladatait a Vendég Információs Zárt Adatbázis (VIZA) rendszer látja el.

A VIZA egy többszörös, aszimmetrikus titkosítással védett informatikai rendszer, amelyben 2021. szeptember 1-jétől a magyarországi szálláshelyen megszálló minden vendég törvényben meghatározott személyes adatait titkosított módon tárolják. A szálláshely-szolgáltató a vendégek adatait a tudomására jutást követő első év utolsó napjáig kezeli, a VIZA rendszer legfeljebb két éven keresztül őrzi meg az oda beküldött adatokat. Az adatokban célzottan és kizárólag a rendőrség végezhet keresést, bűnmegelőzési és bűnüldözési feladatainak ellátásához.

A szálláshely-szolgáltatás igénybevételének új feltétele, hogy az igénybe vevő a személyazonosító okmányát bemutassa a szálláshely-szolgáltatónak annak érdekében, hogy annak adatait a VIZA rendszerben rögzíteni lehessen.

A szálláshelyeken kizárólag olyan szálláshelykezelő szoftver használható, amely okmányolvasóval kialakított kapcsolattal rendelkezik, és amely a VIZA rendszerbe történő adatküldésre vonatkozó követelményeknek megfelelően működik.

A legfeljebb 8 szobát 16 férőhellyel üzemeltető szálláshelyek által használt VENDÉGEM szoftverhez nem kell önálló okmányolvasó készüléket csatlakoztatni, mert a VENDÉGEM mobilalkalmazás egy új, okmányolvasó funkcióval bővül. A szoftver ezen új verziója 2021. szeptember 6-tólérhető el. Ettől az időponttól kizárólag az okmányolvasóval bővített, új verzió lesz használható.

Amennyiben a 8 szobánál nagyobb kapacitású szálláshely a jogszabály által elvárt adattovábbításra mobiltelefonos okmányolvasóval összekapcsolt szálláshelykezelő szoftver igazolással rendelkezik, úgy az ő esetükben is elfogadott megoldás a mobiltelefonos okmányolvasó. Az egyes szálláshelykezelő szoftverek szolgáltatói tudnak arról tájékoztatást adni, hogy melyik okmányolvasó használható az adott szoftverrel.

A választott okmányolvasó beszerzése, üzemeltetése és szervizelése – a szálláshelyen használt többi eszközhöz hasonlóan – minden esetben a szálláshely-szolgáltató feladata.

Az okmányolvasóval történő adatrögzítés a jogszabályi rendelkezés alapján a vendégérkeztetés folyamatához van kötve. Ebből következően az okmányolvasót a vendég érkezésekor kell használni, mielőtt a szálláshelyet elfoglalná, tekintettel arra, hogy a szálláshely-szolgáltató az okmány megtekintése és beolvasása hiányában a szálláshely-szolgáltatást megtagadja. A vendég köteles személyazonosításra alkalmas okmányát a szálláshely-szolgáltatónak bemutatni. A jogszabály nem engedélyez semmilyen más megoldást, kizárólag a vendég jelenlétében történő okmányolvasást, így nincs olyan applikáció, amely ezt az egyszeri, pár perces, személyes találkozást elkerülhetővé tenné. Ha nem a szálláshely-szolgáltató személyesen, akkor alkalmazottja vagy megbízottja is elláthatja az érkeztetéssel kapcsolatos okmányolvasási feladatokat, ennek megszervezése a szálláshely-szolgáltató feladata és felelőssége.

A digitális okmányolvasót illetően bővebb információkért keressék fel a következő oldalt:

https://vizainfo.hu/

Kérjük, hogy gondosan olvassák át az itt található információkat! A GYIK menüpontban számos kérdésre választ találnak.

Kérdések esetén keressék az MTÜ Ügyfélszolgálatát a hét minden napján, 0-24 órában hívható 06-1/550-1855 telefonszámon, illetve a Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen, ahol készséggel állnak a szálláshely-szolgáltatók rendelkezésére.

Kérjük fenti tájékoztatásunk szíves tudomásulvételét, a hivatkozott jogszabályhelyekben foglaltak tanulmányozását és az ott előírtak teljesítését.

MFF kedvezményezetti infoblokk

banner 900x300

Tourinform irodák és információs pontok felújítása

tourinform felujitas

Ráckeve Árpád tér és hév állomás közötti kerékpárút létesítése

logo kerekparut

A Ráckevei Ady Endre Gimnázium épületenergetika korszerűsítése KEHOP-5.2.9-16-2016-00119

adygimi 2 banner

Külterületi helyi közutak fejlesztése..." - VP6-7.2.1-7.4.1.2-16

eu videki tersegek

Ráckeve Város Önkormányzata ASP központhoz való csatlakozása KÖFOP-1.2.1-VEKOP-16

banner ASP 2018

A „Határtalanul!” program Kárpátaljai akcióprogram (HAT-17-04) pályázat

hatartalanul banner

Hasznos funkciók

szechenyi 2020 logo

A Közép-Duna vízi turizmusának komplex fejlesztése

szechenyi 2020

Vadkacsa Szabadstrand és Kemping

A ráckevei Vadkacsa szabadstrand fejlesztése

logo vadkacsa
 

csaladbarathely

Facebook

RSD Projekt

rsd banner

Online TV

A weboldal cookie-kat használ. Az “Elfogadom” gomb lenyomásával és az oldal használatával elfogadja őket.
Elfogadom